Els i les alumnes d'AF Centre d'Estudis han visitat la fàbrica de la cervesera Damm al Prat de Llobregat, acompanyats dels seus professors, en David i en Miguel.
Al portfoli empresarial de la Damm, hi ha posicionament, estratègies de creixement i, per descomptat, un màrqueting mix que la converteix en un gran exemple per explicar històries als meus alumnes de Màrqueting i Publicitat amb els que compartiré un matí submergit al món de la cervesa.
La marca Damm és protagonista
La imatge corporativa és molt present a tota la fàbrica. Aprofitarem la visita per fixar-nos en els canvis d'una de les fàbriques de cervesa més capdavanteres d'Europa. Coneixerem el procés de la cervesa i la història de la Damm recorrent la seva planta, i també gaudirem d'un tast de cerveses en un lloc privilegiat de la seva fàbrica.
Ens reben la Sira i l'Oriol amb molta amabilitat i ens submergeixen en el procés d'elaboració de la cervesa i altres aspectes característics de la Damm, a través d'un vídeo del procés de fabricació de la cervesa. Els alumnes i professors ja estem completament submergits en el món de la cervesa i els nostres sentits s'activen.
Tecnologia per fabricar cervesa
Des del 1876, la firma catalana Damm produeix cervesa. El procés és molt minuciós per arribar a la qualitat. El seu secret es troba en els seus ingredients de malt d'ordi, arròs i llúpol que són 100% naturals. El seu saber fer és únic associant el producte al Mediterrani.
El grup Damm compta amb 14 fàbriques repartides per tot el territori nacional. Destaca la planta del Prat, amb més de 120.000 metres quadrats, perquè és la més innovadora pel seu gran avenç tecnològic. Cada vegada que hem visitat la fàbrica del Prat amb els alumnes hi hem vist canvis i millores tecnològiques i en aquesta ocasió no ha sigut una excepció. Des dels inicis de la planta l'any 1993, la marca Damm ha anat ampliant la producció sense parar, fins a arribar als 12 milions d'hectolitres de cervesa anuals. Quan arribem a la planta criden l'atenció els 120 dipòsits de 25 metres d'alçada, els quals guarden 150.000 litres cadascun de cervesa en procés de fermentació . La primera vegada que vaig venir a aquesta fàbrica el 1999 només tenien 7 olles i ara en tenen 13, cosa que demostra el creixement d'aquesta planta a l'hora de fabricar cervesa.
Per evitar problemes de seguretat i espionatge industrial, no vam poder accedir a un dels meus racons preferits de la fàbrica, la Microcerveseria que funciona com a planta pilot per produir a petita escala les cerveses que Damm va introduint al mercat. Per aquí han passat moltes de les marques de cervesa que la firma catalana ha anat llançant al mercat per gaudi dels consumidors, algunes amb la col·laboració del restaurador Ferran Adrià, com és el cas de la “Inèdit” i la "Malquerida".
La sala "UVI" dels mestres cervesers i el tren d'envasat
Durant la visita ens va sorprendre enormement com es controla el procés de producció de la cervesa a la sala UVI en mans de 4 mestres cervesers. És el cor de la fàbrica i ens mostra els grans avenços tecnològics que disposa la planta del Prat de Llobregat i posiciona el grup Damm com un dels grans fabricants nacionals i internacionals.
La nostra visita ens apropa al tren d'envasat d'alta tecnologia. Funciona sense parar les 24 hores del dia. Els assistents ens quedem parats en escoltar les explicacions dels nostres amfitrions sobre la producció i el tren d'envasat de vidre sense retorn per a bars i restaurants, entre d'altres.
Tradició i futur de la cervesa
El sector cerveser és molt competitiu i aporta moltíssim al segment dalimentació i begudes. El grup Damm es va preocupar des dels seus orígens a fer una cervesa de qualitat per satisfer el paladar del consumidor més exigent.
Després Damm, el tercer fabricant de cervesa espanyol, es va preocupar per acostar els valors de la seva marca a cadascuna de les seves cerveses repartides pel territori nacional. De tota la seva cartera, la marca més emblemàtica i que genera mes experiències i expectatives és "L'Estrella".
Actualment ens trobem a l'era de la logística. El grup Damm presenta grans avantatges competitius en tot el procés logístic. La cervesera produeix en funció de la demanda i no té estoc al magatzem. Gràcies a Alfil Logístics, empresa del portfoli de Damm, la seva cervesa va directament al ZAL del port de Barcelona, on l'empresa té reservat més de 200.000 metres quadrats per enviar el producte a tots els seus distribuïdors.
El futur de la cervesa passa pel creixement internacional. El grup Damm ho ha vist molt clar i des de fa anys és la seva gran aposta ferma i consolidada. I prova d'això és la presència del fabricant cerveser a més de 100 països que representa més d'un 26% de la facturació global. No hi ha cap dubte que els mestres cervesers de Damm tenen un pensament “Think global, act local”, creant una xarxa comercial que opera a països com EUA, Regne Unit, Canadà, Xina, Suècia, Xile, Austràlia, etc…
Diversificació d'un gran portfoli global
Damm és molt més que cervesa. El seu producte estrella és la cervesa. L'empresa amb seu a Barcelona juga a primera divisió amb moltes altres marques que li permeten diversificar a la seva cartera i fer créixer el grup no només amb la cervesa.
Marques com "Veri" i "Fuente Liviana" al segment aigües; la joia de la corona com és "Cacaolat"; participació als sucs "Granini"; la cadena de restauració "Rodilla" (líder a Madrid); l'empresa "Font Salem" que fa refrescos per a tercers o marques blanques; la participació al grup "Ebro Foods" i l'empresa "Alfil Logístics" centrada en el món de la logística.
Els exemples anteriors permeten afirmar que la firma catalana aporta moltíssim al sector d'alimentació i de begudes, restauració i logística aconseguint una facturació el 2021 de 1.488 milions d'euros. El salt quantitatiu en negoci i marques és ferm i la seva aposta per la qualitat és total.
Sostenibilitat i publicitat responsable
La Damm promou la Responsabilitat Social Corporativa. Des de fa temps el grup Damm es preocupa per la sostenibilitat del planeta. La seva aposta també és molt ferma en el seu pensament i actuacions posteriors. Una cosa és dir públicament que una empresa es preocupa pel planeta i el medi ambient i una altra de ben diferent és fer-ho realment. El cas de la cervesera catalana forma part de la identitat i els valors.
Les accions de Damm posicionen la seva marca amb el Mediterrani per la seva cura especial amb les espècies i el medi ambient. Però és que passejant per la planta de l'empresa al Prat de Llobregat s'aprecia el gran esforç per intentar fer un món més sostenible. Destaquen les matèries primeres ecològiques i l'ús d'energies renovables a tot el recinte. Les plaques solars, el tractament d'aigües residuals a la seva depuradora, i les tones de bagàs, generat en el procés d'elaboració de la cervesa, que es destinen a l'alimentació de bestiar per tancar el cicle i no generar tants residus.
Durant els darrers anys, Damm ha desenvolupat un projecte molt ambiciós de millora energètica perquè les plantes de producció tinguin el 100% de l'energia consumida amb certificat d'origen verd. I, de la mateixa manera, ha reduït el percentatge de les seves emissions de CO2 gràcies a la millora de l'eficiència a les fàbriques.
També les tàctiques adreçades al consumidor final formen part del posicionament de sostenibilitat que orienta l'empresa al mercat. L'eliminació de les anelles i la substitució dels gots de plàstic als esdeveniments musicals que participa la marca són iniciatives per continuar reduint l'impacte en el medi ambient. Així, la seva filosofia de negoci cada cop s'aproxima més a la responsabilitat social corporativa i busca crear riquesa per a un planeta que cada cop es troba més devastat per les crisis socials i mediambientals.
Fa uns anys, Damm va apostar durant una dècada de campanyes publicitàries associant la marca amb la Mediterrània. Durant cada estiu associem la seva cervesa L'Estrella a un esperit jovial, amb moltes ganes de viure i gaudir d'un consum responsable al voltant del Mediterrani. Les campanyes van ser molt reeixides i reconegudes pel públic massiu. Posteriorment a aquesta època daurada a les seves campanyes, Damm va fer un gir nou esperat amb nous anuncis buscant l'objectiu de conscienciar la societat en la protecció del Mar i totes les espècies que viuen a la Mediterrània.
El seu compromís social i sostenible es veu reflectit durant aquests darrers anys fent reflexionar els consumidors sobre la situació del planeta. L'estil de comunicació és una crida d'auxili que tots hem d'actuar i ser responsables del consum de cervesa i de tot el tresor de la Mediterrània que ens envolta.
Màrqueting sensorial que arriba als sentits
La darrera part de la visita està reservada per als sentits dels assistents. Ens trobem al bar que la Damm té a la fàbrica per degustar les cerveses.
El lloc és pur màrqueting dels sentits. Els alumnes de Màrqueting i Publicitat d'AF Centre d'estudis es sorprenen amb l'entorn i el disseny. L'espai és molt atractiu per a la vista i els altres sentits. Tots els estímuls presentats que van des de les vitrines amb les cerveses, fins a la barra, taules, la llum i les amfitriones, generen un gran impacte al nostre cervell.
El bar té una visual molt cridanera plena de reflexos i el seu marxandatge no passa desapercebut als nostres sentits. A més, podem tastar algunes cerveses per submergir-nos encara més a la marca i en el matí tan especial del que estem gaudint.
La posada en escena és molt comercial i connecta la marca Damm a la ment dels assistents. La vista, el gust, el tacte i fins i tot el nostre olfacte són autèntics protagonistes del moment que estem vivint. És màrqueting sensorial que arriba als sentits i provoca una experiència multisensorial amb grans emocions en el procés.
El nostre agraïment a la Sira i l'Oriol per rebre'ns i mostrar-nos el món de la cervesa. Ha estat una classe molt especial, en directe, de com la marca Damm elabora la seva cervesa perquè arribi als paladars dels consumidors. I als nostres alumnes d'AF Centre d'estudis també els agraïm el seu saber estar i l'interès mostrat en la visita. Hem passat un dia diferent, submergits al món de la cervesa i hem tingut una oportunitat de valor afegit a les nostres classes.