Avui és un dia molt especial per a AF Centre d'estudis. Torna en Jaume González que va estudiar a la nostra escola el 2005 i actualment és un professor molt brillant de Màrqueting i Finances.
Des que va estudiar a la nostra escola el Cicle de Gestió Comercial i Màrqueting no ha parat de créixer personalment i professionalment. Durant la xerrada d'en Jaume coincidiré amb en Jordi i la Noèlia i ens ho passarem “genial plus”. Analitzarem el missatge d'en Jaume i les respostes dels nostres alumnes pensant en les ponències dels projectes que s'acosten.
Hem convidat a en Jaume a la seva escola perquè ens faci la seva xerrada de «Com parlar en públic a les presentacions de projectes» i així ajudar als alumnes de Màrqueting, Comerç Internacional i Finances, que realitzen per primera vegada els seus projectes de manera multidisciplinària, combinant els tres cicles conjuntament i repartint-se la feina en grups de 5 o 6 alumnes (2 alumnes de Màrqueting, 2 de Comerç Internacional i 2 de Finances).
Tots els grups han creat una empresa, i a la seva cartera hi tenen un producte tangible que han de vendre al mercat nacional i exportar a un mercat exterior, triat per cada grup. Estem molt a prop del tancament del curs. S'acosten unes setmanes de fortes emocions, especialment per als alumnes que acaben la seva etapa a la nostra escola. Però abans gaudirem amb les històries de les presentacions orals dels seus projectes.
En Jaume és un professor molt apassionat als seus discursos. Em fascina la seva oratòria, la comunicació no verbal i la gran connexió que té amb els alumnes. Gaudiré de nou i espero que els meus alumnes puguin adonar-se de la importància de la seva presència perquè puguin fer bones presentacions.
En Jaume es presenta i recorda el seu pas per AF Centre d'estudis com l'inici de la seva gran història, que encara no ha acabat. No sabem mai el camí que seguirem, però hem de posar tot el nostre esforç a buscar-lo.
El nostre convidat és un gran comunicador que ven la marca personal Jaume. Ens parla de cinc aspectes que ens poden ajudar a l'hora de parlar en públic a les ponències dels projectes:
1. Controlar la por escènica
Tota persona que es troba davant una audiència té nervis i això és un bon símptoma per sortir airosos. La gestió que fem del nostre cervell serà fonamental. Cal intentar enganyar el cervell que res de dolent ens pot passar. Cal preparar el missatge perquè tot surti bé. L'actitud i la motivació ens ajudarà en les nostres presentacions.
2. Objectiu de la comunicació
Per a en Jaume, sense objectiu en la comunicació no hi ha missatge. És el primer que cal tenir molt clar en una presentació oral. Abans de començar a construir el missatge i la seva estructura hem de tenir molt clar que el nostre objectiu és demostrar a la nostra audiència (especialment al Tribunal de professors) que sabem els coneixements que hem après al llarg d'aquests dos anys de durada del mòdul. Si cal, hem de posar a cada membre del grup un rol per adequar el nostre missatge.
3. El target
L'objectiu de la comunicació i el públic objectiu ens serviran per triar el missatge. I si l'objecte de la comunicació a la nostra presentació és important, el grup objectiu o audiència que ens escoltarà ho és també. Una presentació oral es pot fer als companys de classe, però el veritable públic objectiu és el professorat que assisteix a l'acte i ens avaluarà.
L'objectiu de la comunicació i el públic objectiu ens permetrà triar de manera adequada el missatge. I després ja buscarem la millor estructura.
4. Què diem
El nostre missatge ha d'explicar alguna història. Si tenim clar l'objectiu i la nostra audiència, serà molt més fàcil trobar el contingut que millor el pot presentar i la seva estructura. No es tracta de dir més, sinó de triar el millor missatge per persuadir i demostrar que els nostres coneixements són molt vàlids per al mercat laboral o altres experiències acadèmiques posteriors.
L'estructura del missatge depèn de l'objectiu de la comunicació i del grup objectiu. I quanta importància té un bon inici i tancament a la nostra presentació per generar notorietat i record, especialment per al Tribunal. Tampoc podem oblidar la part central del nostre discurs. No ho podrem dir tot i, per tant, triem allò que aporti més valor perquè la resta ja es troba a la memòria escrita.
El “PowerPoint” pot ser un recurs molt ben aprofitat o, per contra, un llast que ens perjudiqui. Perquè aquest recurs sigui un avantatge competitiu fem a cada diapositiva o imatge una sola idea o concepte que ens permeti explicar i no llegir perquè l'audiència no desconnecti.
5. Com ho diem
La comunicació ens porta a explicar històries amb emocions. Si el QUE diem és fonamental encara és molt més important COM diem el missatge. Quantes vegades hem parlat a classe que l'èxit en la comunicació es troba en com expliquem les coses. Al nostre cervell li agraden les anècdotes i les històries que generen emoció per connectar amb les persones.
La gestió del nostre cos a les ponències és fonamental perquè la comunicació tingui èxit. Els recursos de la veu es fan necessaris per connectar amb la nostra audiència i hi apareix la veu amb el seu volum, vocalització, inflexions, silencis. La gestió de les mans i el seu control són fonamentals per al missatge. La gestió de les mans adquireix molta rellevància i el control és necessari perquè l'objectiu de la comunicació no es dilueixi. I no podem oblidar que els ponents han d'establir contacte visual amb el seu públic objectiu i, a més, compte amb els moviments del cos.
Els alumnes coneixen molt bé els professors. Tindran una gran oportunitat per lluir-se i tancar la seva etapa a l'escola amb magnificència. Per això hauran de decidir la posada en escena, el missatge i com explicar-lo. L'originalitat i la creativitat a la presentació també són possibles.
Personal Branding
En Jaume ens ensenya un màrqueting personal molt bo. Ens demostra que vol estar amb nosaltres. Fa servir uns recursos de la comunicació no verbal molt brillants. La veu puja i baixa en diferents moments de la seva entonació per cridar l'atenció i no perdre l'audiència. Sense cap dubte que la seva passió pel que diu i com ho diu és evident. I què cal dir del seu contacte visual amb els alumnes, que no es perd tampoc en cap moment. El cos i les mans es mouen al compàs del seu missatge i connota que té ganes de comunicar i ser aquí. El moviment de les mans són molt expressives. Acompanyen el missatge i reforcen extraordinàriament les paraules. L'èxit de la seva comunicació és molt emocional i es troba com ens diu el missatge. El seu estil informal, directe, proper i amb tocs humorístics crida l'atenció i desperta l'interès en els nostres alumnes. S'aprecia com gaudeix molt a l'escenari i l'audiència li ho agraïm.
Sempre hi ha grans oportunitats per escoltar les persones. Coincideixo molt poc amb tu Jaume, però sempre que ens veiem em recordes els meus inicis. Em sento molt orgullós del creixement de la teva marca personal. Ets una persona generosa, apassionada i sempre que t'ho demano deixes la teva feina per venir a AF Centre d'estudis. Ho entenc perfectament perquè jo també faria el mateix. Els teus records continuen estant a l'escola on et vas iniciar i mai ho has oblidat.
El claustre de professors de l'escola recorda el teu pas de manera brillant a les nostres classes. Els alumnes i els professors sempre quedem vinculats amb l'escola i això perdura a la nostra vida. Els alumnes de Màrqueting, Comerç i Finances han pres nota del teu discurs i fins i tot t'han fet preguntes. Estic convençut que aquesta oportunitat els ajudarà moltíssim a les seves ponències i sorprendran el Claustre.
Amb la teva presència i ajuda als alumnes, les expectatives a les presentacions són altes. Els alumnes accepten el repte com una gran oportunitat de tancar el seu pas per AF Centre d'estudis de manera brillant. I és que el seu gran dia no el podran oblidar mai, com a tu t'ha passat en tots aquests anys, amb el projecte que vas presentar als professors d'AF Centre d'estudis.
Agraïm la presència dels nostres alumnes a la xerrada d'en Jaume. Queda molt poc de temps perquè arribi el vostre gran moment. Ara us queda decidir la posada en escena, el missatge, els recursos i la connexió amb el claustre.
Hi penso i serà un gran dia de fortes emocions, per lluir les vostres marques personals. És el millor final d'etapa que es pot esperar.
I després d'això, objectius aconseguits i a volar!
Gràcies a tots.
David Pasarín