He quedat amb els alumnes de segon curs de Màrqueting i Publicitat a la porta d'AF Centre d'estudis. Marxem a la Renfe per arribar al TecnoCampus de Mataró. Ens espera un taller sobre Noves tecnologies. Als meus alumnes de Màrqueting i Publicitat els queda poc més d'un trimestre per acomiadar-se del pas per la nostra escola. Alguns possiblement continuaran els seus estudis de màrqueting i altres agafaran camins diferents. Amb el taller d'avui sobre «Tendències de l'emprenedoria» podran prendre nota del que els espera. I, a més, la ponència anirà a càrrec de David Rangil, exalumne de Màrqueting que va coincidir a les meves classes fa molts anys a Mataró. I avui seré alumne al seu taller de noves tecnologies.
Tornaré a coincidir amb David Rangil, exalumne de Gestió Comercial i Màrqueting del 2011 a l'Escola Pia de Mataró. Del seu pas per les meves classes en guardo molt bons records. Posteriorment, va anar al TecnoCampus per continuar la seva formació al Grau de Màrqueting i Comunitats Digitals. Ja llavors hi va començar a col·laborar i actualment en forma part de la plantilla. A més ara també és emprenedor.
El taller sobre ‘Tendències de l'emprenedoria’ serà impartit pel David. L'entorn tecnològic canvia molt ràpidament per a les persones i les empreses. La seva temàtica ens presentarà les noves tendències tecnològiques que estan al mercat i que tenen gran impacte en els nous negocis digitals que van apareixent ràpidament.
El taller comença amb la presentació d'en David. La seva formació i experiència en Màrqueting és evident des que va cursar el mòdul de Gestió Comercial i Màrqueting d'un any el curs 2011-12. En tots aquests anys treballant al TecnoCampus no ha parat de créixer. Després de conèixer el perfil del nostre ponent, ens introdueix ja al taller de tendències de l'emprenedoria. La seva ponència girarà al voltant de tres blocs per explicar-nos com les noves tecnologies troben actualment un gran desenvolupament i creixement. Concretament ens parla de:
1. Tecnologies emergents
1.1 Impressió 3D
La impressió 3D és una nova tecnologia per crear objectes i obtenir prototips de productes de manera ràpida i econòmica. Permet personalitzar en massa, per exemple, sabates, cotxes i solucionar problemes o necessitats. També té el repte de capturar valor, per exemple, en pròtesis ortopèdiques i recanvis per solucionar problemes i necessitats concretes a les empreses.
1.2 Big Data: Milions de dades per ser processats i interpretats
Les empreses cada vegada es preocupen més de recollir dades i tractar-les. Ens trobem a l'era de les bases de dades. La informació és un gran poder per prendre decisions. El Big Data permet tractar les dades per obtenir-ne un benefici més gran i ser més competitius. Per exemple, com fa Amazon amb tota la petjada digital que deixem a la web, unit a les compres que anem fent, interpreta les dades i perfila el nostre comportament i per suggerir-nos la compra d'altres béns.
1.3 IOT (Internet of things):
Gràcies a l'internet de les coses es poden connectar objectes quotidians que permeten accedir a dades que faciliten la vida de les persones, cases domòtiques, rellotges que ens indiquen dades de la nostra salut, el sector de l'agricultura que accedeix a dades per a la millora dels processos, etc.
Els alumnes de Màrqueting i Publicitat han mostrat molt d'interès en les noves tecnologies emergents per als emprenedors, les empreses i els particulars.
2. Àmbits d'actuació
Que el món avança molt ràpidament no és res de nou. I la tecnologia és un exemple de com tot poden canviar les coses per a les persones, en poc temps.
El món està molt preocupat pel planeta, les persones, els recursos i la sostenibilitat. En David a la seva intervenció ens alerta de la sostenibilitat del Planeta i ens parla de:
2.1 Economia circular
El nostre amfitrió ens comenta que “l'ONU calcula que el 2050 la població mundial vorejarà els 10.000 milions de persones”. Ens preguntem si serà sostenible. Ho serà, possiblement, si desenvolupem una economia circular que projecti un nou model de producció i consum diferent que porti a un creixement sostenible.
2.2 Què s'està fent?
Ja s'està canviant el model de produir i consumir de manera diferent i tenint molt present el tema del reciclatge. Encara recordo els meus anys d'infantesa quan el meu pare m'enviava al bar a comprar vi i hi portava les ampolles de vidre. I per cert el bar em bonificava per portar els envasos de casa. És un exemple senzill de com tornem a un model més sostenible. Les empreses n'han de ser conscients i les seves accions de Responsabilitat Social han d'estar molt presents en la seva missió i visió. Sense anar més lluny, els gegants del sector tèxtil, com són els casos d'Inditex i H&M aposten a la roba per materials sostenibles. També l'empresa Infinite Athletic, de recent creació i amb presència al TecnoCampus, recicla el cordatge de les raquetes de tenis per fer roba esportiva. Sembla clar que als meus joves alumnes de Màrqueting i Publicitat això de les noves tecnologies els agrada.
3. Pràctica i clau de l'èxit
La darrera part del taller va ser més bidireccional, entre en David i els meus alumnes de Màrqueting i Publicitat. El nostre amfitrió va esmentar dos exemples (un avió de la Segona Guerra mundial i el cas de Mc Donals i la resposta de Burguer King) buscant respostes als assistents. També van fer un petit exercici on els alumnes van buscar un segment de consumidors i alguna problemàtica per trobar solucions o respostes a les necessitats del "target".
Finalment, el taller va acabar amb la següent pregunta de David cap als assistents:
3.1 Quina és la clau de l'èxit de les persones?
Els alumnes van replicar les respostes amb coneixement, treball dur i esforç, etc. PERÒ LA CLAU DE L'ÈXIT ÉS L'ACTITUD, QUE SUMA I MULTIPLICA. El temps passa volant i ja han passat més d'onze anys des que en David Rangil va coincidir a les meves classes. La seva marca personal ja mostrava actitud al Màrqueting per créixer en aquest camp. Per mi continua sent una gran alegria sempre que em rep a casa seva. Ell com a professor i jo com a alumne, intercanviant els nostres rols. Però tots dos volem continuar aprenent i gaudint en aquestes trobades. És molt gratificant per a tots dos tornar a coincidir i xalar junts d'aquesta experiència. I és que l'actitud multiplica els nostres esforços en tot allò que fem.
El meu agraïment pel contingut del teu taller i el temps que ens hi has dedicat. El teu camí va prenent forma i creixement. No em sorprèn gens. Pels meus alumnes de Màrqueting i Publicitat també va el meu agraïment per la seva actitud i saber estar al Taller. Hem compartit una experiència nova i segurament haureu pres nota del posicionament del David.
Probablement, algun dia la vostra situació pugui ser la mateixa pel camí que heu de recórrer. Encara em queden grans oportunitats per compartir amb vosaltres abans que continueu el camí fora d'AF Centre d'estudis.
David Pasarín