Avui tindrem una classe molt especial a AF Centre d’estudis. Ens visita l'Agència Catalana de Consum de la Generalitat que ens impartirà tres tallers sobre consum. Apartarem les classes per un dia, i els alumnes de primer curs de Màrqueting i Publicitat i Administració i Finances seran els protagonistes. Vinc preparat per gaudir d'una nova experiència amb els tres tallers que l'Agència Catalana del Consum ens impartirà a través de dues formadores que casualment s'anomenen Marina. Al meu cervell li fascinen les oportunitats que es presenten de fer coses diferents que surtin de la nostra zona de confort.
Assistirem a tres tallers que prometen emocions d'alt nivell. El primer taller s'anomena «Quines regles té el consum?» en el que es repassaran les regles bàsiques del consum. El segon té el nom suggerent de «La xocolata és dolça per a tothom?», on es parlarà del cicle productiu de la xocolata des del cultiu del cacau, a la fabricació i fins a la seva comercialització. I el tercer taller és «Impactes o missatges?» i segurament permetrà que els alumnes de Màrqueting i els de Finances gaudeixen d’un tema molt actual en els mitjans de comunicació.
Taller 1: «Quines regles té el consum?»
L'Agència Catalana de Consum de la Generalitat va realitzar l’any passat un estudi sobre els hàbits de consum dels adolescents. En aquest estudi es va arribar a la conclusió que els béns que més consumeixen els joves són, per aquest ordre: jocs electrònics, roba i menjar. La Marina, una de les dues formadores anomenades Marina que impartirà el curs, pregunta als alumnes que assisteixen al taller què han consumit durant el dia d'avui i ho escriu a la pissarra. A partir del consum dels béns dels assistents s'inicia un feedback per enumerar els drets bàsics reconeguts a la Llei catalana de consum. I per descomptat que al costat dels drets dels consumidors hi ha també, els deures. A més dels drets i els deures dels consumidors, la Marina també va parlar dels passos que hem de fer els consumidors quan una empresa vulnera els nostres drets.
Taller 2: «La xocolata és dolça per a tothom?»
El segon taller comença precisament amb la pregunta que fa la Marina als assistents: És la xocolata dolça per a tothom? Per descomptat que les respostes són molt variades i diferents i la nostra convidada arriba a la conclusió que la millor manera de donar una resposta més precisa a la pregunta és que els alumnes participin en el procés de fabricació i comercialització de la xocolata. Així que els assistents duen a terme una activitat interactiva. La Marina proposa que els alumnes de Finances i Màrqueting decideixin cobrar als diferents actors que participen en el procés de fabricació i comercialització de la xocolata. Hauran de debatre quant ha de cobrar el productor, l'empresa i el distribuïdor a l'hora de fabricar i comercialitzar la xocolata.
Així hi haurà un debat i interacció entre els alumnes i veuran com influeix cada cost en el preu final del producte. El segon taller conclou amb una reflexió important. Existeixen diferents tipus de xocolates i el seu preu dependrà de les característiques i la qualitat d'aquests. Així, per exemple, no tindran el mateix preu les xocolates artesanes que les industrials o si el comparem amb els segments ecològics i de comerç just.
Taller 3: «Impactes o missatges?»
Aquest tercer taller arrenca amb el suggeriment de la Marina perquè els assistents col·laborin i triïn una foto. A partir de les fotos escollides pels alumnes, analitzem amb la moderació de la Marina si es poden considerar publicitat o no. En el cas afirmatiu s'esmenten les estratègies que segueixen les fotografies per impactar en el consumidor. La Marina menciona que rebem uns 2.500 impactes publicitaris al dia i no tots són lícits. Repassem casos en què la publicitat és il·lícita i els motius pels quals es retiren els anuncis. Es parla de l'organisme que regula la publicitat (Autocontrol) que decideix els casos en què la publicitat vulnera els principis del codi publicitari.
El tercer taller s'acaba amb la Marina llançant la reflexió de si és la publicitat que canvia a la societat o si bé és aquesta la que canvia la Publicitat.
Agreixo a les dues Marines el temps que ens han dedicat amb els tres tallers sobre consum, que han encaixat perfectament als continguts de les nostres classes. Als meus alumnes de Finances i Publicitat també els agraeixo la seva assistència i el seu saber estar. Hem tingut una gran oportunitat de sorprendre el nostre cervell amb alguna cosa diferent.
David Pasarín.